ETICHETA 90dB PENTRU CONCERTE

SĂPTĂMÂNA SUNETULUI dorește să inițeze un proiect de lobby pentru a aduce în atenția cât mai multor actori implicați (administrația publică, actorilor privați – proprietarilor de spații, organizatorilor de concerte, muzicienilor și specialiștilor în sunet dar și publicului larg) importanța acordării unei atenții sporite calității sunetului și sănătății auditive la concerte amplificate.

 

Prezentat recent la a șasea ediție a SEMAINE DU SON din Bruxelles, eticheta de concert „90dB” („Label 90 dB” în franceză) își propune să încurajeze artiștii și toți actorii din artele spectacolului să nu depășească o intensitate sonoră de 90 dB (A), în medie. Acest nivel de sunet, aproape de standardul ISO al Uniunii Europene exclude orice risc de afectare a sănătății auditive și permite ascultarea la un nivel confortabil, fără protecție suplimentară (ex. dopuri de urechi) pentru o durată de 1h. Eticheta este în prezent acceptat de administrația Regiunii Capitalei Bruxelles, ca o măsură care se alătură legislației, menit să sprijine inițiativele care în practica lor curentă se preocupă voluntar de aspectele de calitate auditivă.

 

SĂPTĂMÂNA SUNETULUI, alături de PCON, primăria București și Garda de Mediu, dorește să pună în discuție aplicarea acestei etichete în mod experimental și în Romania, evenimentele care se vor angaja să respecte această limită, primind eticheta 90dB pe care îl pot folosi în comunicare.

 

Cui se adresează comunicarea etichetei?

Un element subestimat în problematica calității sunetului, a nivelului de zgomot recomandat și a sănătății auditive a cetățenilor este problema autorității și a constrângerii. În mai multe dintre spectacolele organizate în România există plângeri din partea publicului sau a locuitorilor din zonă. Primăria Munincipiului București prin Direcția de Monitorizare a Calității Mediului poate veni în întâmpinarea acestei probleme și poate susține o comunicare cu părțile implicate, în această privință.

 

De ce o etichetă?

În lipsa obligativității, nu ne așteptăm ca o ințiativă de acest gen să vină din partea organizatorilor de evenimente. Considerăm că o ințiativă de tip advocacy prin înființarea Etichetei 90 dB ar sensibiliza opinia publica și ar impulsiona organizatorii de evenimente să acorde atenție acestui aspect. Eticheta ar folosi în primul rând la capacitarea profesioniștilor în sunet să capitalizeze importanța muncii lor prin faptul că publicul va fi informat despre calitatea sunetului la concert prin prezența Etichetei 90 dB.

 

De ce 90 dB (A)?

Uniunea Europeană, prin intermediul standardelor ISO pentru activități profesionale reglementează următoarele valori, raportate la timpul de expunere la zgomot: 80 dB (A) timp de 8 ore, 83 dB (A) timp de 4 ore, 86 dB (A) timp de 2 ore și 89 dB (A) timp de 1 oră.

În ultimii 40 de ani, nivelul de zgomot din interiorul discotecilor a crescut cu 40 dB. Acest număr poate părea nesemnificativ, dar datorită modului în care se calculează scara de măsurare, el semnifică o intensitate a sunetului de 16 ori mai mare.

Studiile efectuate de specialiștii a SEMAINE DU SON în Belgia pe parcursul anului 2016 arată că valoarea 90 dB, care semnifică o valoare medie pe parcursul a 2 ore de concert, măsurată în locul în care publicul este cel mai expus zgomotului, este optimă pentru sănătatea urechilor.

 

Măsuri de bune practici

Pe parcursul anului 2016 au fost efectuate diverse măsurători și experimente. Cu sprijinul unor instituții precum Delegația Valonia-Bruxelles, SEMAINE DU SON din Bruxelles a efectuat diferite studii în spații de concerte de interior, cinematografe sau spații culturale în aer liber. Măsurile au condus la un raport difuzat de Radio Télévision Belge Francophone.

 

Fundamentare

De-a lungul ultimelor două decenii, Uniunea Europeană a fost deosebit de activă în dezvoltarea standardelor privind emisiile de zgomot produs (de exemplu: limite voluntare, limite convenite de către organisme neguvernamentale sau directive v. – 2002/16/EC), reglementări (ex. metodologii de măsurători de zgomot, care trebuie să fie respectate și certificate) și eforturi de creștere a cantității de informații furnizate consumatorilor în ceea ce privește emisiile de zgomot produs, cum ar fi informarea și educarea, și prin măsuri obligatorii de etichetare a produselor. În această direcție, Bruxelles este regiunea cea mai avansată din UE, având o abordare integrată și cele mai diverse mijloace de acțiune, pornind de la prevenire și prevenție, legislația (municipală, regională, federală sau europeană) prin standarde și reglementări, dar și la nivel micro prin subvenții, stimulente și bonusuri.

 

În România, baza legală a diferitelor aspecte legate de zgomot este Normativul privind acustica în construcţii şi zone urbane (C125/2013) unde se detaliază atât informații privind metodologia măsurării, cât și limite de zgomot pentru diferite spații destinate diferitelor tipuri de activități umane, în interiorul orașului.

Ceea ce este de interes pentru dimensiunea culturală a problemei sunt normele privind acustica spațiilor de concert. Limitele intensității sunetului sunt detaliate în funcție de destinația clădirilor astfel: intensitatea maximă a sunetului admisă în cladiri pentru activități culturale este de 65 dB, în spațiile pentru audiție este de 85 dB, iar în sălile de concerte 90 dB. Totuși, în practică, se acordă foarte rar atenție acestor limite și resurse pentru a fi implementate.

Un raport al Ministerului Muncii explică pe larg, problemele care pot apărea din cauza zgomotului excesiv și subliniază faptul că peste nivelul de 85 dB, zgomotul poate fi cauza unor vătămări permanente ale auzului.